Сертифікації CompTIA для ІТ-фахівців. Як отримати Інструкторську Сертифікацію CompTIA CTT+ (Certified Technical Trainer)

Сертифікації CompTIA для ІТ-фахівців. Як отримати Інструкторську Сертифікацію CompTIA CTT+ (Certified Technical Trainer)

Введення в світ технічних тренінгів

Перший раз я потрапив на технічний тренінг в 2001 році, це була серія авторизованих курсів Microsoft з програми підготовки інженерів до сертифікації Microsoft Certified Systems Engineer 2000. Тренінги поперемінно вели два молодих талановитих викладача Сергій Полехін та Віктор Ашик.

Динамічний виклад, регулярна зміна форми подачі навчального матеріалу і численні дискусії під контролем викладача викликали і утримували живий інтерес дорослої інженерної аудиторії протягом усього часу навчання, а це, між іншим, по 8 годин кожен робочий день протягом місяця. Процес навчання, сконцентрований на студентах, кардинально відрізнявся від уже обридлого традиційного підходу, застосовуваного більшістю викладачів вищої школи - я був здивований і заінтригований.

Сертифікації CompTIA для ІТ-фахівців. Як отримати Інструкторську Сертифікацію CompTIA CTT+ (Certified Technical Trainer)

Безсумнівно, Сергій і Віктор володіли експертною кваліфікацією в предметній сфері і вродженим талантом вчити людей, але це хоч і необхідні якості ефективного викладача, але недостатні. Для успішного навчання великому обсягу знань і навичок протягом короткого періоду часу потрібна апробована методика, синтезована з досвіду успішних викладачів і заснована на результатах багаторічних наукових досліджень - багато пізніше я дізнався її офіційну назву - Student-centered learning.

Вже через рік, працюючи інженером пуско-наладчиком, я регулярно проводив навчання персоналу Замовника з експлуатації та обслуговування поставлених систем, намагаючись відтворити атмосферу того пам'ятного тренінгу з 2001 року.

Першим етапом в освоєнні ефективної методики викладання був курс Train-the-Trainer, обов'язковий для кандидатів на звання сертифікованого тренера Microsoft (Microsoft Certified Trainer - MCT). Чотириденне занурення в особливості проведення авторизованих курсів завершилося контрольним виступом, який за результатами перевірки з боку вендора було визнано вдалим і дало мені допуск до проведення авторизованих курсів за технологіями для яких у мене вже були інженерні сертифікації.

Другий етап проходив під час роботи викладачем на Факультеті Перепідготовки Фахівців Пітерського Політехнічного Університету - під керівництвом експерта Єгора Орлова, який проводив напрям "Захист інформації", я інтенсивно освоював особливості викладання у вищій школі. Саме він і познайомив мене з міжнародно-визнаною сертифікацією для технічних тренерів CompTIA CTT+ (Certified Technical Trainer) і покладеною в її основу методикою ефективного навчання дорослих Student-Centered Learning.

Знайомство з сертифікацією

Сертифікація CTT була розроблена в середині 90х силами найбільших асоціацій США в галузі професійної освіти - Information Technology Training Association (ITTA) і Computer Education Management Association (CedMA), і ось уже друге десятиліття є міжнародно-визнаним стандартом кваліфікації для викладачів програм додаткової професійної освіти в технічній сфері.

Перейшовши під контроль оператора вендорнезалежних сертифікацій CompTIA у 2001 році, сертифікація отримала не тільки нове ім'я CTT+, а й визнання в тренерських сертифікаціях провідних виробників ІТ-технологій.  Таких як IBM, Microsoft, Ricoh, Novell і т. п.

Кваліфікація претендента на звання CTT + оцінюється відповідно до вимог міжнародного комітету зі стандартів викладання (International Board for Training, Performance and Instruction - IBSTPI) і проходить у два етапи: комп'ютерний тест, потім оцінка суддями відеозапису виступу претендента.

Комп'ютерний тест TK0-201 проводиться англійською мовою в центрах тестування VUE і перевіряє знання методики викладання, а саме:

  • Планування курсу
  • Методи і засоби навчання
  • Репутація викладача і комунікації
  • Управління групою
  • Оцінка результатів навчання

У разі успішної здачі тесту можна переходити до другого етапу, попередньо обравши в якості мети одну з двох спеціалізацій: іспит TK0-202 для реального або TK0-203 для віртуального (онлайн) класу (ваучер на цей різновид екзамену зараз коштує 302 USD). Обраний варіант передбачає відеозапис фрагмента (близько 20 хв), в якому буде розкрита неочевидна технічна тема для групи з кількох учнів. За цей час викладач повинен якісно проявити практичні навички використання раніше описаної методики, наприклад:

  • Провокуючи діалог з учнями по досліджуваній темі
  • Утримуючи увагу учнів
  • Проводячи реальний курс

Методика підготовки

Проходження курсів Train-the-Trainer допомагає у відтворенні методики student-centered learning, але їх авторський формат (в СНД їх розробляє не Microsoft, а визнані в галузі експерти-викладачі) не передбачає стандартизованого всеосяжного і регулярно оновлюваного змісту. Автори розробляють програми таких курсів на свій розсуд - без жорсткої прив'язки до відкритих стандартів, оновлюють їх від випадку до випадку, бо ці курси іміджеві, рідко проводяться, та навчальні центри не поспішають вкладатися в їх розробку та актуалізацію.

У результаті навіть з 2-хрічним досвідом регулярного проведення технічних тренінгів я не зміг сходу набрати навіть 50% правильних відповідей у ​​тестах для самостійної підготовки, виявлених в пошукових системах по коду іспиту TK0-201.

Сертифікації CompTIA для ІТ-фахівців. Як отримати Інструкторську Сертифікацію CompTIA CTT+ (Certified Technical Trainer)

Вивчення професійної літератури, рекомендованої CompTIA для самостійної підготовки, відкрило для мене цілий світ прибуткового навчального бізнесу, де безперервне підвищення якості та ефективності освітніх послуг є об'єктивною реальністю. Серед книг, які остаточно прояснили методику student-centered learning, особливо виділю "How to be a successful technical trainer" by Keys and Zeff  і  "Training for results" by Bob Mosher - саме після них я став стабільно набирати більше 90% правильних відповідей і буквально через тиждень здав комп'ютерний тест вартістю 280 $ з першої спроби.

У 2004 році ще не було варіанту іспиту з проведення віртуального (онлайн) класу, тому я став готуватися до відеозапису реального виступу. Скажу відразу, це було одне з найважчих фахових випробувань в моєму житті, і причин тому декілька:

Перша - це необхідність проведення тренінгу англійською: всі учасники відеозапису повинні спілкуватися мовою Шекспіра і робити це зрозуміло для майбутніх суддів, які є носіями цієї мови. Зібрати в одній аудиторії 4-5 чоловік, готових англійською обговорювати складну технічну тему, і утримувати їх там кілька годин - організаційно складне завдання.

Друга - проведення відеозйомки. Тут однозначно необхідний кваліфікований оператор з професійним обладнанням, і ось чому. Розбірливо і без спотворень записати голоси групи людей, які проводять дискусію в навчальній аудиторії, швидше за все можна тільки забезпечивши кожного персональним мікрофоном. Захопити в кадрі панораму з викладачем і студентами, чітко відобразити екран проектора та малюнки на дошці, знову ж таки, швидше за все можна тільки безпосередньо направляючи об'єктив і змінюючи фокус відеокамери. Тим більше, що монтаж відеозапису явно заборонено - зйомка повинна вестися безперервно, як в прямому ефірі.

Третя причина - необхідність протягом 20 хвилин розкрити для аудиторії складну технічну тему, попутно демонструючи всі заявлені в методиці навички. Тут вкрай складно обійтися без фактичного написання прототипу сценарію з діалогами відразу по 2-3 темам на випадок, якщо з якоюсь темою жива дискусія не занадиться.

Аналізуючи ці причини можна використовувати 2 стратегії: або в кілька дублів знімати один і той же 20 хвилинний уривок, або зробити зйомку відразу декількох навчальних тем протягом дня. В обох випадках пропонується зібрати свій власний комітет з 3-4 суддів (бажано професійних викладачів) і провести оцінку відеозапису за опублікованими критеріями, мета - набрати прохідний бал. Так я і вчинив.

Також дуже важливо помітити, що навчитися вчити людей можна тільки безпосередньо займаючись цією справою на регулярній основі. І краще робити це в зрілому колективі навчального центру з бездоганною репутацією. До таких можу віднести практично ідеальні "навчальні машини" Бориса Фрідмана і Дмитра Гудзенко. Ці кузні кадрів регулярно постачають на ІТ-ринок СНД таких гуру як Михайло Міхеєв, Федір Самородов, Сергій Клевогін та багатьох інших.

В результаті був оплачений збір (280 $) за роботу оцінювачів, а обраний моїми колегами відеозапис був відісланий в CompTIA у форматі відеокасети - почалося нудне чекання.

Результат

Через кілька тижнів прийшло підтвердження успішності контрольного виступу та присвоєння статусу CTT +. На відміну від інших сертифікацій CompTIA статус технічного тренера можна вважати довічним. Всі, що зустрілися на моєму шляху провідні національні (www.specialist.ru  і www.microinform.ru) і міжнародні (www.netcomlearning.com  і www.globalknowledge.com) навчальні корпорації впізнавали цю сертифікацію і, при всіх інших рівних, віддавали перевагу маючим її претендентам. На даний момент (2015), крім класичної Classroom Trainer, доступна спеціалізація Virtual Classroom trainer, що актуальна для тих, хто працює з системами дистанційної навчання (далі СДН), що масово поширилися як у ВНЗ, так і в навчальних центрах.

Сертифікації CompTIA для ІТ-фахівців. Як отримати Інструкторську Сертифікацію CompTIA CTT+ (Certified Technical Trainer)

Доповнення до методики підготовки

Використана мною методика підготовки в наші дні може бути доповнена проходженням відеокурсів (Computer-based training - CBT), які можна знайти в пошукових системах за назвами їх провідних світових, наприклад, Pluralsight (колишня CBT Nuggets), розробників, а також за назвами сертифікаційного статусу CompTIA CTT + і кодам іспитів TK0-201, TK0-202, TK0-203.

Також відносно нещодавно стали доступні безкоштовні MOOC-курси з методики  student-centered learning від провідних університетів планети, наприклад, The art of teaching і Design and development of educational technology від www.edx.org , а також Foundations of teaching for learning від www.coursera.org.

Нагадаю, що у разі вибору нової спеціалізації  Virtual Classroom trainer значно спрощується складання іспиту TK0 - 203, оскільки зібрати групу спеців для участі в онлайн-класі і провести запис екрану у СДН значно легше. Стосовно особливостей онлайн-навчання, їх краще всього вивчати на тих самих MOOC-курсах – можу рекомендувати річну спеціалізацію Virtual teacher program від University of California.

Продовження історії

Описану методику підготовки до отримання статусу CompTIA CTT+ я вже кілька разів адаптував і успішно застосовував для отримання допуску до проведення авторизованих курсів провідних світових ІТ-корпорацій:

1) На прикладі корпорації ЕМС адаптація виглядала наступним чином. Для допуску до проведення одного курсу по одному продукту було потрібно:

  • Здати всі асоційовані з продуктом сертифікаційні іспити для    адміністраторів / інженерів / архітекторів,
  • Потім пройти офіційне авторизоване навчання,
  • Потім провести цей же курс 50/50 з викладачем-ментором,
  • Ну і зрештою, самостійно провести курс під мовчазним контролем ментора, який сидить на задніх рядах, і чекати, коли заповнений їм звіт з оцінкою пройде через бюрократичний апарат ЕМС.

2) Статус Vmware Certified Instructor дістається дещо іншим чином:

  • складання сертифікаційного іспиту VCP на підвищений бал (>350)
  • демонстрація акредитованому VMware менторові володіння методикою student - centered learning (наприклад відеозапис реального виступу в аудиторії)
  • 2-хтижнева онлайн-співбесіда з ментором з метою виявлення експертного розуміння претендентом предметної області
  • ну і, нарешті, успішне самостійне проведення 5-денного тренінгу vSphere ICM - Installation, Configuration and Management

Сертифікації CompTIA для ІТ-фахівців. Як отримати Інструкторську Сертифікацію CompTIA CTT+ (Certified Technical Trainer)

Також хочу нагадати, що з отриманням різноманітних тренерських сертифікацій професійний розвиток викладача не закінчується, хоча в країнах СНД у цього розвитку є об'єктивна межа - це украй низька вартість оплати праці і як наслідок зневажливе відношення до професії вчителя. Звідси і непопулярність педагогічних ВУЗів і нерозвиненість їх програм навчання. У переважній більшості випадків тільки у рамках додаткової професійної освіти, проводячи авторизовані курси міжнародних корпорацій, можна заробляти гідні для життя гроші, а головне, отримати заслужену повагу. Тому багато моїх колег вже давно продовжують своє навчання дистанційно, наприклад, за програмою Master of arts in learning and emerging technologies від SUNY Empire State College. Рекомендую!

 

Ця публікація входить до циклу “Сертифiкацiї CompTIA для ІТ-фахівців”, перекладена українською мовою та опублікована у рамках сумісних учбових проектів, які реалізують її автор та Учбовий Комплекс ERC.  Тим, хто бажає отримати сертифікацію тренера у галузі IT-технологій або дізнатися більше більше про учбові  проекти ERC, можна надіслати листа за адресою: education@erc.ua.

 

Про автора

Пашков Кузьма Юрійович (pashkovky@gmail.com) - експерт у  галузі забезпечення інформаційної безпеки. З 2000 року займається створенням автоматизованих систем у захищеному виконанні як для державних, так і для комерційних замовників. Підтвердив свою кваліфикацію отриманням топових сертификаційних статусів (ISC)2, ISACA, Microsoft, EMC, CompTIA та HP. З 2005 року викладає курси з інформаційної безпеки в учбових центрах країн СНД. З 2015 року співпрацює з Учбовим Комплексом ERC

Система Orphus
comments powered by Disqus
 
Top